KIIRTEED OOKEANIS

Nimi:KIIRTEED OOKEANIS
Kirjeldus:

Läbi aegade on inimesed seilanud mööda meresid ja ookeane. Sageli märgati, et uude kohta jõudmine on mõnikord lihtne, aga tagasisaamine osutus pead murdvaks katsumuseks. Kuidas said iidsed meremehed ületada ookeane vaid saja päevaga? Kes või mis neid aitas? Kuidas on navigatsioonitehnikad aja jooksul muutunud? Merehoovuste ja tuulte saladusi hakkamegi programmis uurima.

Ülesehitus: Tutvume Lennusadama ekspositsiooni kõige uuemate ja kõige vanemate laevadega (Valvas ja Maasilinna laev). Uurime, milliseid navigatsioonivahendeid kasutati vanasti ja milliseid tänapäeval. Arutame üheskoos, kuidas ja mis tingimustel hakkasid inimesed korraldama merereise uute maade avastamiseks tingimustes, kus neil polnud moodsaid navigatsioonivahendeid. Korraldame eksperimendi, et teada saada, mis on hoovused ja kuidas need tekivad (kasutades erineva soolsuse ja temperatuuriga vett). Jutustame põneva loo Thor Heierdhali balsapuust laevast Kon-Tiki ning saame vastuse küsimusele, mida võisid kasutada vanad peruulased, et reisida üle Vaikse ookeani. Analüüsime koordinaatide abil Kon-Tiki teekonda, töölehe saavad õpilased kooli kaasa.

Õpitulemused:
Õpilane nimetab enim levinud ajaloolisi ja tänapäevaseid navigatsioonivahendeid;
Õpilane teab, mis laev oli Kon-Tiki ning kas ja kuidas ta jõudis oma sihtpunkti;
Õpilane märgib koordinaatide abil kaardile Kon-Tiki teekonna;
Õpilane selgitab, kuidas tekivad hoovused ja püsivad tuuled;
Õpilane teab, millised tegurid mõjutavad tuulte teket;
Õpilane teab, et soolane vesi on tihedam kui mage vesi ning külm vesi on tihedam kui soe vesi;
Õpilane oskab selgitada, kuidas on seotud soolsuse ja temperatuuri erinevused ja hoovuste tekkimine.
Ühisosad õppekavaga: Programm lõimib geograafia, ajaloo, füüsika, keemia ja matemaatikateadmisi. Teemad: kliimat kujundavad tegurid. Temperatuuri ja õhurõhu seos. Üldine õhu- ja veeringlus. Hoovuste tekkepõhjused: soolsuse ja temperatuuri mõju vee tihedusele. Tehnoloogia areng (navigatsioonivahendite kaudu). Maadeavastused ja eksperimentaalne arheoloogia.

Programmi järeltegevused koolitunnis: töölehe täitmine programmis kogetu kohta. Kontrollimisleht võimalike õigete vastustega õpetajatele.

Maakond:Harjumaa
Keskus:Eesti Meremuuseum
Kestus (tundides):60-90 min
Läbiviimise koht:Lennusadam (Vesilennuki 6, Tallinn). Programm toimub osaliselt õues.
Lisainfo:Info ja lisaküsimused: 6 200 550 (E–R 9.00–17.00) / booking@meremuuseum.ee
Maksimaalne grupi suurus:24
Juhis õpetajale:Muuseumitunnile broneerimine http://meremuuseum.ee/broneeri-muuseumitund/
Gruppi saatvad õpetajad pääsevad muuseumisse tasuta: üks täiskasvanu iga kuue koolieeliku või iga 10 kooliõpilase kohta.
Keel:Eesti keel
Vene keel
Inglise keel
Programmi läbiviija:Eesti Meremuuseum
Maksumus:Koolieelikud ja kuni 2. klassi õpilased 3 € / laps; I, II, III kooliaste ja gümnaasium (Lennusadam) 6 € / õpilane
Sihtrühm:Lasteaed
1-3 kl I kooliaste
4-6 kl II kooliaste
7-9 kl III kooliaste
Gümnaasium
Teemad:Ilm ja kliima
Inimene
Kultuuriline identiteet
Loodusnähtused
Veekogud
Vesi
Toimumise aeg:Muuseumitunnid toimuvad:
oktoober – aprill: teisipäevast reedeni
september, mai, juuni: esmaspäevast reedeni
Sisestamise kuupäev:12.03.2018


Logi sisse