Uurimuslik programm “Päikese mõju maal, taimede elu”

Nimi:Uurimuslik programm “Päikese mõju maal, taimede elu”
Kirjeldus:

Uurimuslik programm „PÄIKESE MÕJU MAAL JA TAIMEDE ELU”

Õppeprogrammi lühikirjeldus:

Õppeprogramm innustab kaasa mõtlema ja katsetades läbi proovima erinevaid looduse seaduspärasid. Kasutades LabQuesti andmekogujaid ja ühildatavaid andureid saab uurida fotosünteesi toimumist, aastaaegade vaheldumist, päikesekiirguse toimet ja tagajärgi ning mulla kvaliteeti. Katsete taustal arutletakse ökoloogilise tasakaalu ja loodussäästliku tarbimise teemadel. Arendatakse rühmatööd ning loovat mõtlemist. Järgneb saadud andmete töötlemine ja analüüs järelduste tegemiseks.

Õppeaine: bioloogia, füüsika, geograafia (keemia)

Teema/alateema: Leht ja fotosüntees, muld, veeringe, aastaajad, elektromagneetiline spekter

Rühm/Klass/kooliaste  III kooliaste, gümnaasium

Aktiivõppe meetodid: mõõtmiste teostamine, seoste loomine, analüüsimisoskus, rühmatöö, avastusõpe

Programmi eesmärk: Kinnistada õpitud materjali läbi praktilise tegevuse. Avastada, millist mõju avaldab päike elutegevuses Maal. Katsete käigus saadud kogemuse põhjal näited ökoloogilise tasakaalu olulisusest. Pööratakse tähelepanu jäätmetekke probleemile ja sellega kaasnevatele ohtudele. Mõttearendus säästliku ressursikasutuse teemadel.

Õpioskused:

Õpilane

  1. õpib kasutama andmekogujat ja ühilduvaid sensoreid, teostada mõõtmisi;
  2. mõistab fotosünteesi, aastaaegade vaheldumise, mulla olukorra näitajate tähtsust ja kasvuhooneefekti olemust;
  3. kogub infot, sõnastab uurimisküsimusi või hüpoteese, kontrollib muutujaid vaatluse või katsega;
  4. oskab vaatluste ja eksperimentide käigus kogutud andmeid analüüsida, tõlgendab tulemusi ning teeb tõenduspõhiseid järeldusi;
  5. hindab ja prognoosib teaduse ning tehnoloogia saavutuste mõju keskkonnale;
  6. õpib mõistma ühiskonna jätkusuutlikku säästlikku tarbimist, keskkonnaprobleemide märkamist ja mõistmist ning jätkusuutliku ja vastutustundliku eluviisi väärtustamist;
  7. arendab grupitöö käigus koostöövalmidust, üksteise toetamist ja üksteisest lugupidamist.

Mõisted: süsihappegaas, fotosüntees, õhulõhe, aurumine, päikeseenergia, kloroplast, glükoos/ kasvuhooneefekt, atmosfäär, elektromagneetiline spekter, UV kiirgus, osoon, neeldumine, kaitsefaktor/ Maa liikumine, telg, poolused, ekvaator, meridiaan, keskkonnasaaste, taaskasutus, ökoloogiline tasakaal, loodussäästlik tarbimine

Vajalikud õppevahendid: LabQuest andmekoguja 4 tk, biokamber, CO2 sensor, O2 sensor, hõõglamp, halogeenlamp, gloobus, pinnase niiskuse mõõtja, UVA sensor, UVB sensor,   temperatuuriandur, mulla niiskuse andur, pH sensor, katsetarvikud

Kestvus ja läbiviimise aeg: 3-4 h, aastaringselt

Maakond:Tartumaa
Keskus:Vapramäe- Vellavere- Vitipalu Sihtasutus (Vapramäe Loodusmaja)
Kestus (tundides):3-4
Läbiviimise koht:Vapramäe Loodusmaja
Lisainfo:www.vvvs.ee
Maksimaalne grupi suurus:25
Juhis õpetajale:
Keel:Eesti keel
Programmi läbiviija:Vapramäe Loodusmaja retkejuht
Maksumus:210.- eur
Sihtrühm:7-9 kl III kooliaste
Teemad:Keskkond ja jätkusuutlik areng
Loodusseadused
Muld
Nutiseadmed
Õhk
Taimed
Tehnoloogia ja innovatsioon
Toimumise aeg:aastaringselt
Sisestamise kuupäev:22.02.2017


Logi sisse